Villám detektor

 

A villám a természetben előforduló egyik legrejtélyesebb, jelenség. Létezett már akkor is amikor ember még nem élt a földön. Kutatók évszázadok óta próbálják megfejteni titkait. A rádióamatőrök számára veszélyes, hiszen az antennák kábelén a készülékekbe jutó villám energiájának tört része is katasztrófát okozhat. Az alábbiakban leírt kis készülék elkészítése segítségére lehet minden rádióamatőrnek, hogy időben észlelhesse a közeledő villámokat. Azoknak is ajánlom akik érdeklődnek az időjárás megfigyelése iránt.

Nos, hogyan lehet detektálni egy villámot. A villám egy rendkívüli energiával rendelkező elektromos kisülés.  A kisüléskor egy széles spektrumú rádióhullám keletkezik. Ennek intenzitása utal a villám távolságára. A detektáláshoz a legjobb a 300Khz-es frekvenciát választani. A megépített készülék egy erre a frekvenciára méretezett rezgőkört tartalmaz.

Íme a rajz.

A kapcsolás rendkívül egyszerű. A Q1 egy nagyerősítésű fokozat. A Q2, Q3 egy billenő kör. A bemenet 330uH, 680pF egy 300Khz-re hangolt kör. A 10mH tekercs feladata, hogy az antenna minél kevésbé legyen hatással a 300Khz körre. Itt jegyzem meg, TILOS a készüléket külső antennára csatlakoztatni!!! Életveszélyes! Teljesen felesleges a külső antenna, 1-2 méter vezetékkel vagy egy 1 méteres bot antennával akár a 100Kméter távolságban lévő villámok is érzékelhetők. Első körben egy egyszerű LED-es detektort kapcsoltam a készülékhez.

Az alkalmazott tranzisztorokra nézve a helyzet a következő. Az NPN 2N4401 helyett 2N2222, a PNP 2N4403 helyett BC212 használtam.
A készüléket táplálhatjuk két ceruza elemről (3Volt), én 4 darabbal táplálom. (ilyen elemtartó volt kéznél). Megfelel a 9 Voltos elem is. A hálózati táplálás nem ajánlott, a készülék hordozható kivitele célszerűbb így kitelepülésen is használható. A 200K potméter helyén megfelel a 220K is. Ezzel szabályozható a készülék érzékenysége. A tápfeszültség bekapcsolása után addig kell állítani, amíg a LED nem villan fel. Az elektromos készülékek keltette ki-be kapcsolási tranziens kis gyakorlás után jól megkülönböztethető a villám keltette jeltől.

Működés közben:

Panel tervet nem közlök, egy darabka próbapanelra építettem meg.

Az áramkör eredeti forrása:

http://www.techlib.com/electronics/lightningpics.htm