GPS vevő

Kezembe került egy meghibásodott autós navigáció. Mivel nekem sem sikerült életre keltenem, elkezdtem szétbontani, hátha találok benne használható alkatrészeket. Amit elsőre kitermeltem az a GPS vevő modul. Sikerült azonosítani és az Interneten megtaláltam a dokumentációját.
Az adatlapból kiderült 3.3Voltos tápfeszültségen kívül semmi külső alkatrészt nem igényel.

A modul típusa: Globalsat ET-316A

Ez egy OEM, azaz fejlesztőknek szánt modul. Ezért más is könnyen hozzájuthat hasonló elpusztult GPS vevőből.

 

   

A soros vonali illesztést a jól bevált MAX232-vel oldottam meg.
Egy külső kis GPS antennát akasztottam rá, amit vagy 5 méter koax kábellel szerelt a gyártó. Így az antennát kitudtam tenni a tetőtéri ablakon a cserépre így jó a vétel. Általában 8-9 holdat is lát a vevő. A modul felületszerelt tokozásban van, de a modul oldalán ki alakított forrpontokra könnyen tudtam vékony kis merev vezetékdarabokat forrasztani. Így lett lába a modulnak. :-)

Rákapcsoltam az elkészült áramkört a PC soros portra. Első körben a Windows Hyperterminal alkalmazását elindítva néztem a vett a adatokat.
A vevő a bekapcsolást követően 42 másodperc alatt éled fel. Amikor kész és van vett jel, ehhez minimum 3 műholdat kell látnia a vevőnek, elkezd 1Hz-es ütemben villogni a LED. Az alap RS232 paraméter 4800baud, 8 bit, nincs paritás, 1 stop bit, folyamat vezérlés nincs. (4800-N-8-1).



Ezt beállítva a Hyperterminal képernyőjén megjelentek az NMEA  protokol szerinti adatok.

Ezek "emberi fogyasztásra" nem túl alkalmas adatok. Bár a pontos idő és a koordináta könnyen kiolvasható.

Kicsit kapirgáltam a gugléban valami program után ami képes az NMEA adatok feldolgozására.

Találtam kis programot. Az egyikkel még parancsokat is lehet a modulnak küldeni.

 

GPS modul adatlap

NMEA dekóder program 1

NMEA dekóder program 2

Hasznosítási lehetőségek:

- APRS mobil állomás
- PC és hálózatba kapcsolt PC-k dátum idő pontosítása, szinkronizálása
- GPS alapú időalap, mérésekhez